Bildarbete från olika skolor

Årskurs 9


 Vad får man och vad får man inte göra med bilder från nätet?

Läs mer och titta på filmen om "Så hittar och använder du bilder från nätet" på Internetkunskap.se
Titta också på filmen om upphovsrätt
Gå också till Ystads kommuns sida "Skolväskan" där finns fler exempel på fria bildsidor

Läs i Skolverkets publikation om upphovsrätt och licenser, Creative Commons. Vad får du göra med en bild som har en licens? Gör du en egen bild kan du också naturligtvis koppla en licens till den.
Uppgift: Parafras

Måla en parafras utifrån ett verk av en känd konstnär.


Parafras, betyder omskrivning. Inom konsten betyder det att man målar av en annan konstnärs tavla, men man förändrar några delar av målningen så att den blir lite annorlunda. Det skall trots allt gå att känna igen vilken tavla du har utgått ifrån. Man kan även arbeta med detaljer i tavlan och göra en skulptur eller ett fotografi.


När man gör förändringar i t.ex. tavlan får den en annan betydelse, det blir dina tankar som blir de som bestämmer uttrycket i tavlan.


Teman att välja mellan när du funderar över hur du skall göra din omskrivning av konstverket är frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer.


Googla : ”Trolovningen” av Jan van Eyck ( Oljemålning på pannå från 1434 på 82*60 cm)och jämför med Parafrasen av Lena Cronqvist.






Uppgift:


  • Välj ett verk av en känd konstnär från 1900-talet som du vill utgå ifrån. Använd konstböcker som finns i biblioteket eller i bildsalen.
  • Ta ett kort av tavlan, skriv ut den så att du har ett eget ex.
  • Skissa upp konstverket på ett papper eller förstora upp bilden med hjälp av ett rutsystem.
  • Fundera på vad du vill förmedla med din målning förändra sedan vissa delar utifrån dina tankar.
  • Gör en bildanalys av originalmålningen.
  • Lägg upp din färdiga bild på din blogg och skriv konstverkets namn i original.Beskriv vad du ser i orginalbilden samt vilken stämning bilden förmedlar. Vilken händelse beskriver bilden    Beskriv också vad du vill förmedla med din nya bild. Använd begreppen/orden: parafras, bildens budskap.
  • Hemläxa : Skriv ned fakta om konstnären och dess verk( A4). Kopiera även en bild av orginalet. Fakta om konstnären hittar du kanske i böcker på biblioteket eller på nätet. På bloggen ”bild i Sollebrunn” finns länkar till sidor med fakta. Parafras – omskrivning Bildens budskap - vad bilden förmedlar


Material


Använd det material som passar bäst. Papper, akrylfärg om det är en målning, kartong, Tyg, lim, gips, lera, hönsnät, papper, mm. om det är en skulptur.










Uppgift: Bildkategorier:


Välj två bildkategorier som du vill arbeta med och framställ en bild ur varje.
Bildkategorierna är:

1. Propagandabild,

2. Reklambild

3. Dokumentärbild (Pressbilder, reportagebilder)

4. Informationsbild (faktabilder, kartor, skolboksbilder, diagram, ritningar)

 Gör den ena bilden med traditionell teknik som att rita/måla

 Gör den andra med digital teknik,

 Gör en blogg på blogspot.com (bloggen skall du använda för att beskriva hur du planerar dina arbeten och som en bildportfolio)

 Presentera ett av dina arbeten muntligt när vi redovisar i klassen.

Fördelen med att arbeta med en blogg är att du kan dela med dig av dina tankar och erfarenheter. Du kan se hur andra arbetar och kanske använda andras idéer i ditt eget arbete. På det sättet blir möjligheten att lära ännu större.

Lycka till.
Elisabeth.

Bildkategorier: Reklambild

Ordet reklam kommer från ett latinskt ord som betyder: ideligen ropa. Du kanske har hört ordet ”trottoarpratare” skyltar som man ställer ut på trottoarer för att locka folk att komma in i affärerna. Typiskt för en reklambild är att den upprepar budskapet på en många olika sätt.

Förslag på hur du kan arbeta:

Du kanske arbetar på en reklamfirma och skall göra en säljande reklambild för ett företag som handlar med bilar, kläder eller kanske sport-utrustning. Reklambilden kan visas i en tidning eller som en affisch på en reklampelare.

Dessa saker bör du tänka på:



 Bestäm målgrupp d.v.s. vem du skall vända dig till med reklambilden.

 Ta reda på vilka behov målgruppen har (välj en produkt tex. kläder)

 Formulera olika säljargument. (övertalningsmetoder)t.ex. skönhet, ungdom, sex, ömhet, gemenskap, trygghet, lyx, snabbhet, spänning, äventyr, humor, folklighet, vacker form, stil, vara ”inne” Säljargument kan också vädja till dåligt samvete, eller osäkerhetskänslor hos målgruppen: Du luktar väl inte svett eller har dålig andedräkt?

 Färgen i annonsen påverkar hur reklamen uppfattas av målgruppen. Vitt- står för renhet, rosa och blått för pojk- och flickleksaker? rött står för kärlek, blått och brunt kan vara manligt, svart kan vara elegant eller ha med ondska att göra, guld+ rött el. blått kan stå för dyrbart.

 Beskriv vilken sorts tidning annonsen lämpar sig bäst för.

 Layouten är viktig i samband med reklam. Text och bild skall höra ihop och vara tilltalande, lättläst och intressant. Mer information om detta finns på sajten om ”Layout” du hittar en länk i ett av inläggen på sidan ”Bild i Sollebrunn”.

Du kan använda traditionella metoder rita, måla, och eller digitala arbetssätt t.ex. photo filtre, picasa. mm.

Uppgifter:

1. Skriv inlägg på din blogg där du motiverar hur du tänker runt dessa punkter när du utvecklar dina idéer och ditt arbete.

2. Ta kort på dina skisser och färdiga bilder och lägg ut dem på bloggen så det syns hur du tänker vidare i din arbetsprocess. Gör minst 3 inlägg med 1 skiss i varje inlägg samt en färdig bild. Jag kommenterar varje arbete du lagt in för att hjälpa dig vidare.

3. Skriv också en kort sammanfattning ca:200 ord om vad som är karaktäristiskt för din bildkategori.

4. Förbered dig inför en kort muntlig redovisning av din blogg och ditt arbete.

 
Bildkategorier: Propaganda

Propaganda kommer från ett latinskt ord och betyder att ”utbreda en lära, en åsikt”. Syftet med Propaganda är att sälja en åsikt!

Förslag på hur du kan arbeta:

Du kan göra en affisch som verkligen försöker uppmana, övertala och påverka folk.

Det kanske kommer att vara ett nytt riksdagsval och du väljer att göra en valaffisch för något politiskt parti som du hittar på själv/ eller också gör du en affisch som kan ingå i kampanjen ”Håll naturen ren” eller Stoppa plågsamma djurförsök/ eller ”Tänk ett slag”/ …

Dessa saker bör du tänka på:

Bestäm målgrupp d.v.s. vem du skall vända dig till med din propaganda affisch

Ta reda på vilka behov målgruppen har (Djurförsök, bomullsodlingar, politik,…)

 Du kan locka folk att titta på din affisch genom att använda olika argument. (övertalningsmetoder)du kan spela på känslor som har med t.ex. skönhet, ungdom, sex, ömhet, gemenskap, trygghet, lyx, snabbhet, spänning, äventyr, humor, folklighet, vacker form, stil, vara ”inne” argument kan också vädja till dåligt samvete, eller osäkerhetskänslor hos målgruppen: Är du en av dem som….



 Du kan påverka genom att välja en passande färg i affischen. Färgen är ofta kopplad till målgruppen och innehållet i ditt budskap. Vitt- står för renhet, rosa och blått för pojkar och flickor? rött står för kärlek, blått och brunt kan vara manligt, svart kan vara elegant eller ha med ondska att göra, guld+ rött el. blått kan stå för dyrbart. Man kan använda olika övertalningsmetoder till målgrupper som: förstgångsväljare, barnfamiljer och pensionärer. Trygghet kan vara en kaffekopp, positiva familjesituationer, eller gemenskap.

 Du skall också beskriva var affischen lämpar sig bäst att sätta upp.

 Layouten är viktig i samband med propaganda. Text och bild skall höra ihop och vara tilltalande, lättläst och intressant. Mer information om detta finns på sajten om ”Layout” du hittar en länk i ett av inläggen på sidan ”Bild i Sollebrunn”.

 Du kan använda traditionella metoder: rita, måla, och eller digitala arbetssätt

t.ex. Photo Filtre, picasa. mm.

Uppgifter:

1. Skriv inlägg på din blogg där du motiverar hur du tänker runt dessa punkter när du utvecklar dina idéer och ditt arbete.

2. Ta kort på dina skisser och färdiga bilder och lägg ut dem på bloggen så det syns hur du tänker vidare i din arbetsprocess. Gör minst 3 inlägg med 1 skiss i varje inlägg samt en färdig bild. Jag kommenterar varje arbete du lagt in för att hjälpa dig vidare.

3. Skriv också en kort sammanfattning ca:200 ord om vad som är karaktäristiskt för din bildkategori.

4. Förbered dig inför en kort muntlig redovisning av din blogg och ditt arbete.

Bildkategori: Informationsbilder

Informationsbilder har som uppgift att informera om något. Man kan säga att faktabilder, varnings- och anvisningsbilder och i viss mån underhållningsbilder är informationsbilder.

En faktabild kan vara en karta, skolboksbild, diagram, ritning, bild på förpackning.

Det kan också vara varningsbilder med text t.ex. ”förbjudet att luta sig ut genom fönstret” eller anvisningsbilder t.ex. ”nödutgång här”.

Underhållningsbilder kan höra hemma lite varstans beroende på hur budskapet är. Det kan vara information om hur man bör utföra något men det är humoristiskt tecknat och har därför samtidigt uppgift att vara underhållande.

Förslag på hur du kan arbeta:

Du funderar på vad du vill informera om. Du kanske vill beskriva hur du bakar en kaka med text och bild / Rita din väg till skolan/ Göra egna varningsbilder eller anvisningsbilder/ Eller en rolig instruktion om hur man skall…



Dessa saker bör du tänka på:

Bestäm målgrupp d.v.s. vem du vill skall titta på din bild .

 Ta reda på vilka behov din målgrupp har (vad personen behöver veta).

 Beskriv vilken typ av informationsbild du vill arbeta med och varför den passar bäst för det du vill informera om.

 Vilket textsnitt och storlek på text (layout)du behöver. Hur placerar du text i förhållande till bild för att det skall bli tydligt att förstå informationen.

 Färgen i annonsen påverkar hur informationen uppfattas av mottagaren.Vitt- står för renhet, rosa och blått för pojk- och flickor? rött kanbetyda att man måste vara särskilt uppmärksam, blått och brunt kan vara manligt, svart kan vara elegant eller ha med ondska att göra, guld+ rött el. blått kan stå för dyrbart. Gul färg kan stå för farligt, blått kan visa att du skall vara uppmärksam.

 Du skall också beskriva var informationsbilden bäst passar att sätta upp.

 Layout är viktig i samband med information. Om det endast är en symbol utan text bör den vara så pass tydlig att budskapet går fram.

 Text och bild skall höra ihop och vara tilltalande, lättläst och intressant. Mer information om detta finns på sajten om ”Layout” du hittar en länk i ett av inläggen på sidan ”Bild i Sollebrunn”. Du kan använda traditionella metoder rita, måla, och eller digitala arbetssätt t.ex. Photo filtre, Picasa

Uppgifter:

1. Skriv inlägg på din blogg där du motiverar hur du tänker runt dessa punkter när du utvecklar dina idéer och ditt arbete.

2. Ta kort på dina skisser och färdiga bilder och lägg ut dem på bloggen så det syns hur du tänker vidare i din arbetsprocess. Gör minst 3 inlägg med 1 skiss i varje inlägg samt en färdig bild. Jag kommenterar varje arbete du lagt in för att hjälpa dig vidare.

3. Skriv också en kort sammanfattning ca:200 ord om vad som är karaktäristiskt för din bildkategori.

4. Förbered dig inför en kort muntlig redovisning av din blogg och ditt arbete.

 
Bildkategori: Dokumentärbilder, nyhetsbilder, reportagebilder.

Dessa bilder hör egentligen till bildkategorin informationsbilder men dessa är ofta mer subjektiva, färgade av någons blick. Personen som står bakom kameran väljer vad du får se i TV, media och tidningar. Är det sanningen, händer det något utanför bilden som du inte ser? Detta är frågor man kan ställa sig när man ser en reportagebild. Kanske bilden rent av är manipulerad och redigerad i datorn.

Förslag på hur du kan arbeta:

Du har fått i uppgift att göra ett reportage på din skola om att det har förekommit mobbing/ att någon i hemlighet har…./ att det har varit inbrott i…/ kändis kommer till Sollebrunn/

Du skall ta ett fotografi som beskriver något om vad som står i artikeln.

Dessa saker bör du tänka på:



 Bestäm målgrupp d.v.s. vem du skall vända dig till med din bild.

 Berätta lite vad artikeln som hör till bilden handlar om .

 Ta reda på vilka behov målgruppen har. Vilken bild behöver du göra /ta för att passa till artikeln?

 Skugga och ljus i bilden är ofta kopplad till målgruppen och vad du vill förmedla med din bild. Skräck, krig, lugn, hot, glädje, sommar, höst, kärlek, flärd och elegans, mm.

 Du skall också beskriva vilken sorts tidning eller media bilden lämpar sig bäst för.

 Vilken vinkel du väljer när du producerar din bild viktig i samband med vad du vill berätta . Artikeltext och din bild skall höra ihop och vara beskrivande och intressant.

Du kan använda traditionella metoder rita, måla, och eller digitala arbetssätt t.ex. photo filtre, picasa. mm.

Uppgifter:

1. Skriv inlägg på din blogg där du motiverar hur du tänker runt dessa punkter när du utvecklar dina idéer och ditt arbete.

2. Ta kort på dina skisser och färdiga bilder och lägg ut dem på bloggen så det syns hur du tänker vidare i din arbetsprocess. Gör minst 3 inlägg med 1 skiss i varje inlägg samt en färdig bild. Jag kommenterar varje arbete du lagt in för att hjälpa dig vidare.

3. Skriv också en kort sammanfattning ca:200 ord om vad som är karaktäristiskt för din bildkategori.

4. Förbered dig inför en kort muntlig redovisning av din blogg och ditt arbete.



Lokal Pedagogisk planering för Bild Årskurs 9. Arbetsområde: Bildkategorier.

Syfte:

Utbildningen i ämnet syftar till att utveckla såväl kunskaper om bilden som kunskaper i att framställa, analysera och kommunicera med bilder.

Kunskaper om bilder och bildkommunikation är en viktig förutsättning för att aktivt delta i samhällslivet.

Bild och bildkonst ger därför unika möjligheter till studier och reflektion kring människors sätt att tänka, skapa och uppleva sig själva och omvärlden i olika tider och kulturer och utgör en viktig del av det kulturarv skolan skall förmedla. Bilder och bildarbete är också i sig ett redskap för utveckling och lärande.(Skolverket, 2000)
Mål:

Skolan skall i sin undervisning i bild sträva efter att eleven:

– blir medveten om bilden som språk och dess roll och användning i skilda sammanhang och kulturer samt utvecklar förmåga att kommunicera med hjälp av egna och andras bilder,

– utvecklar förmågan att analysera och samtala om bilder och förståelse av att bilden bär betydelser, skapar mening och har ett innehåll utöver det föreställande(Skolverket, 2000).

Innehåll:

Området Bildkategorier kommer att behandla följande innehåll:

– Underhållningsbilder, dokumentärbilder, konstbilder: vi undersöker hur bilden är nära kopplad till seendet, till sättet att betrakta och bli betraktad. Mediernas integrering av bilder, ord och ljud spinner en väv av betydelser och skapar mening som bidrar till att påverka seendet. I ämnet ingår att granska medievärldens sätt att framställa klass, etnicitet och kön.

– Propaganda och reklam har en växande betydelse i informationssamhället. Dagens bild- och mediesamhälle präglas i hög grad av den globala bildkulturen. Bilden har en framträdande plats i kommersiella sammanhang och spelar en viktig roll i opinionsbildningen.

– Informationsbilder och faktabilder: Inom bildämnet ryms huvudansvaret för elevernas bildspråkliga utveckling samtidigt som alla ämnen har ett ansvar för att skapa en ökad medvetenhet om den visuella världen, bilders olika funktioner i skola och samhälle samt bildarbetets betydelse i elevers lärande(karaktär och uppbyggnad (Skolverket,2000).

Arbetssätt:
Genomgångar (lyssna aktivt och föra anteckningar)
Du ges du möjlighet att få kunskap om de olika bildkategoriernas påverkan och syfte.
– Muntliga diskussioner samt reflektion i blogg,

Du ges förutsättningar att utveckla din förmåga att resonera kring bilder om hur bilder påverkas av sändaren och tas emot av mottagaren.

– Eget arbete med texter, bilder både digitalt och enligt traditionella metoder och frågeställningar.

Där ges du möjlighet att utveckla din förmåga att använda bilden som språk, kommunicera med hjälp av egna och andras bilder samt förstå dess roll och användning i skilda sammanhang och kulturer.

Bedömning:

Du kommer att bedömas utifrån din förmåga att kritiskt granska bilder, reflektera över bildens uttryck och innehåll liksom dess roll i olika sammanhang självständigt, tillsammans med andra såväl skriftligt som muntligt.

Din förmåga att använda begrepp och fakta från ämnesområdet i dina muntliga och skriftliga reflektioner och analyser om bilder.

Din förmåga att framställa och använda bilder. Det är ett kunnande som kommer till uttryck i graden av självständighet och variation i sättet att skapa bilder och former, undersöka bildmässiga problem och finna kreativa lösningar.